I have fever

Frustrationen låg hög hos mig igår efter ett samtal men en vän till mig. Dock inte frustration emot den personen men mot många andra. Det är otrolig att så pass många människor inte har förmågan att tänka steget längre, att se det långvariga konsekvenserna av sitt handlade och hur småsinta de kan vara.
Men samtidigt kan jag inte låta bli att tro att dessa personer inte kan tänka längre, jag tror bara att de inte gör det. Vilket bara är ännu mer frustrerande. Kanske har de inte upptäckt det än, men då kanske det är dags att göra lite soyl-searching?
Och de långvariga konsekvenser, såna finns det olika sorter av. Det finns konsekvenser för dig själv, och det finns konsekvenser för andra. Och de allra flesta är ganska duktiga på att tänka på sina egna konsekvenser, men det verkar svårare att förstå konsekvenser för andra.

Och det här är inte så jävla ovanligt. Detta är ett citat från Bibeln, vet inte vart det står, men nånstans i det nya testamentet. Men det var det första jag fick lära mig i skolan och jag tycker att alla ska iaf tänka över det. Jesus sa:
Det du vill att andra ska göra för dig, det ska du göra för dom.

Visst är det lite förenklad form här, men buskapet är fortfarande detsamma. Det du vill ha från andra människor, kärlek respekt och mer, kan du inte bara ta, du måste ge också. Helt enkelt, behandla alla så som du själv vill bli behandlad. 
Så jävla svårt är det inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback